Transparant vakbondswerk bij Roularta

Roularta is een grote Belgische uitgeverij en mediabedrijf dat bekende merken als Knack, Trends, Libelle en Flair op de markt brengt. Ook daar staan achttien afgevaardigden van ACV Puls klaar om hun collega’s te helpen. Ze zetten volop in op transparante communicatie en bereikbaarheid.

Die bereikbaarheid is niet evident. Want naast een grote hub in Roeselare heeft Roularta filialen over het hele land. “Onze ploeg reflecteert de diversiteit in ons bedrijf, van de arbeiders in de drukkerij tot de bedienden van de sales,” legt Stefaan Wybo uit. “Die verzamelde diversiteit levert ook wat op. We hebben al heel wat bereikt – vaak positieve veranderingen voor één afdeling of personeelsgroep, waar de hele vakbondsploeg zich solidair voor engageert.”

Solidair

Sabine Cornillie geeft een voorbeeld. “Bij Roularta betaal je een vergoeding voor het privégebruik van de laptop die je ter beschikking krijgt. Maar binnen ons productieteam is er eigenlijk geen thuiswerk. We hebben geen glijdende uren en nemen die laptop dus nooit mee. Dat was dus niet correct.” Siglien Labaere springt haar collega bij. “Sabine heeft toen heel wat wettelijk opzoekwerk gedaan. En samen hebben we ervoor gezorgd dat het team van de productie niet langer betaalt voor de laptops.”
Ook toen Roularta wilde beknibbelen op de nachtpremies van het drukkerijpersoneel, was de solidariteit groot. “Arbeiders en bedienden hebben toen samen gereageerd. Er was ook solidaire steun om de drukkerij even stil te leggen. En uiteindelijk bleef de nachtpremie onaangeroerd,” vertelt Siglien trots.

Transparant

De mediasector is constant in evolutie. Ook bij Roularta is er altijd wel wat in beweging. De Pulsploeg maakt er een punt van om daarover open en transparant te communiceren. “Op onze website posten we steeds de laatste nieuwtjes. En na elke ondernemingsraad sturen we een nieuwsflash naar al onze leden, die we ook nog eens uithangen in het bedrijf,” legt Stefaan uit. “En dat doen we in twee talen,” vult Franstalige collega Benoit Misson aan.
Die transparantie werkt, weet Siglien. “We worden er veel op aangesproken, en zodra onze nieuwsflash de deur uit gaat, merken we dat collega’s ons opbellen of vragen stellen.” Want het blijft niet bij digitale communicatie, legt Filiep Deswarte uit. “Er worden nog altijd veel brandjes geblust aan het koffieapparaat,” lacht hij.

Auteur: Sofie Van Der Vreken | Afbeelding: Daniël Rys