Europese transportsector onder druk

De bevoorradingscrisis in Europa heeft gevolgen voor hele toeleveringsketens. Covid verergert de bestaande problemen met rampzalige gevolgen voor werknemers. Bij havenarbeiders stijgt het vermoeidheids- en stressniveau door schaarse scheepscapaciteit en stijgende vrachttarieven. Heel Europa kampt met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs.

In België staan 5.000 vacatures open. Het zal nog groter worden, want 42% van de vrachtwagenchauffeurs gaat binnen de 10 jaar met pensioen. In de scheepvaart blijft de verandering van bemanning en repatriëring een grote uitdaging. Ook de luchtvaart kampt met een personeelstekort. Het onzekere karakter van het werk is een belangrijke oorzaak. Om werknemers in de transportsector aan te trekken zijn structurele veranderingen en fatsoenlijke jobs nodig.

Dit vergt wettelijke aanpassingen, maar ook overleg tussen de sociale partners. Multinationals moeten hun toeleveringsketen opschonen en de sociale dumping stoppen. Vervoer is te goedkoop om fatsoenlijk werk mogelijk te maken. Er is een gelijk speelveld nodig dat multinationals verplicht de sociale en milieukosten van vervoer te betalen.

www.etf-europe.org