Verruimde werkuren voor winkelpersoneel

ACV Puls maakt afspraken over vrijwilligheid en extra vergoeding

Je boodschappenlijstje online doorsturen en je bestelling vervolgens ophalen in de winkel? Dat is intussen een goed ingeburgerd. Het heeft ook een grote impact op het winkelpersoneel. Ook bij Colruyt, waar in overleg met de vakbonden de bestaande uurregeling daaraan aangepast werd. We spraken erover met Frank Convents, nationaal verantwoordelijke bij Colruyt voor ACV Puls.

Dat lijkt me een grote aanpassing voor het personeel.

FRANK: “De impact op je persoonlijke leven is inderdaad niet te onderschatten en daarom is onze rol als vakbond ook zo belangrijk. Maar er zijn bij Colruyt heel wat personeelsleden die dit als een kans zien om hun werkleven anders in te plannen. Er is ook een financiële compensatie. En alles gebeurt op vrijwillige basis: niemand wordt verplicht.”

Op vrijwillige basis, is dat echt zo?

FRANK: “Ieder personeelslid kan aangeven of hij of zij overuren wil presteren of bereid is om vroeg of laat te werken. En als het je na een tijdje toch niet bevalt, kan je na drie weken al terug naar het oude werk­rooster. Daar hebben we als vakbond voor gevochten.”

Welke financiële toeslag krijgen de betrokkenen?

FRANK: “Colruyt betaalt 50% extra voor ochtend- en avonduren. Dat vonden we als vakbond aanvaardbaar.”

Hoe reageerde het personeel?

FRANK: “In het begin waren er wel wat negatieve en terughoudende reacties. Je denkt al snel aan teveel flexibiliteit en een nog moeilijkere combinatie met je privéleven. Maar de vrijwillige basis en de toeslag maakten dat de Colruyt-werknemers er nu toch positief tegenaan kijken.”

Zet Colruyt daarmee de deur niet open naar een 24u economie?

FRANK: “De openingstijden zijn onveranderd, dus dat valt wel mee. De regeling is ook niet in elke winkel van toepassing, al zal het met de feestdagen wel wat drukker worden natuurlijk. We voorzien ook evaluatiemomenten om de positieve en negatieve effecten te bekijken. Die staan al voor de komende twee jaar vast.”

Hoe zie je dit thema verder evolueren?

FRANK: “Dienstverlening als Collect&Go terugschroeven is uiteraard onmogelijk. Maar door de uitbreiding van de werkvensters is het voor het personeel toch iets aangenamer werken. Ze hoeven dan al niet meer in een drukke winkel te lopen shoppen voor de klanten (lacht). Het mag natuurlijk geen cirkel worden. Op de duur zijn we 24 uur per dag bezig. Daar willen we écht niet naartoe. Alles moet leefbaar en werkbaar blijven. Want uit verschillende studies blijkt dat nachtarbeid een zware impact heeft op je lichaam.”

Auteur: Frederik Vermeulen |  Afbeelding: Photonews