Hoog tijd voor Europese omkadering voor platformwerk

In Nederland oordeelde de rechtbank dat Uber een werkgever is en de chauffeur een werknemer. De vakbond FNV startte deze rechtszaak omdat chauffeurs te weinig verdienen en nauwelijks rechten hebben. Uber argumenteerde dat de chauffeurs die via hun app werken zelfstandigen zijn. Dat heeft de rechter dus tegengesproken. Uber bepaalt namelijk het uurtarief, wie er wel of niet in de app komt, wie welke rit krijgt en hoe de ritten worden uitgevoerd.

Door deze uitspraak zijn de Uber-chauffeurs vanaf nu automatisch bij Uber in dienst en moet het taxibedrijf hen betalen en behandelen volgens het collectieve afsprakenkader voor taxivervoer. Daardoor krijgen ze meer loon en meer rechten bij bijvoorbeeld ontslag of ziekte. Dit is niet alleen een overwinning voor de Nederlandse chauffeurs; ook de Europese vakbondswereld is verheugd. Dit is het derde Europese land waarin zo’n uitspraken gedaan werden. Een Europees afsprakenkader is nodig om de werknemersrechten van alle Europese Uber-chauffeurs en koeriers (Deliveroo, Take Away…) te verbeteren.

Auteur: ACV Puls |  Afbeelding: Shutterstock