Youtubers organiseren zich via Duitse vakbond

De sterren van vandaag zijn niet alleen bekend via film en tv, er zijn ook vedettes op YouTube. Het internetkanaal YouTube creëerde een geheel nieuwe groep van professionals die hun boterham verdienen door te ‘vloggen’. De vloggers krijgen een deel van de inkomsten wanneer er reclame wordt gezet bij hun video’s.
In 2017 besliste YouTube om een veel strikter advertentiebeleid in te voeren. Via bepaalde algoritmes willen ze vermijden dat er reclame naast ongepaste video’s verschijnt. Wie zulke video’s publiceert, verdient dus geen geld.
Tienduizenden Youtubers organiseerden zich om transparante regels te vragen. Ze krijgen bijvoorbeeld ook een score van het platform op basis van een continue ‘monitoring’ maar weten niet op basis waarvan dit gebeurt.
Jörg Sprave ligt aan de basis van de vraag naar transparantie. Hij heeft een videokanaal met 2,2 miljoen volgers waarop hij extreme katapulten en kruisbogen test; dat is zijn voltijdse job. Zonder enige reden verschenen er niet langer advertenties naast zijn video’s. Daarom startte hij in maart 2018 de ‘Youtubers Union Group’ op Facebook, met ondertussen al 20.000 leden.
Samen met de Duitse vakbond IGmetall lanceerde Jörg in juli de FairTube campagne. Ze vragen transparantie in de algoritmes, een directe communicatielijn met een vertegenwoordiger van het bedrijf, een onafhankelijk orgaan om klachten op te lossen en een adviesraad waarin Youtubers hun stem kunnen laten horen. Duidelijk mag zijn dat de traditionele notie van werk niet langer geldt voor iedereen. Een eerlijke behandeling en bescherming dringen zich op voor deze nieuwe vormen van werk.

Kijk ook op www.fairtube.info