Contactcenters: Actieweek in teken van sociale verkiezingen

UNI ICTS, de wereldvakbond voor werknemers uit de telecom en contactcenters, organiseert sinds 2006 elk jaar in oktober een actieweek in de contactcenters. Elk jaar nemen onze vakbondsafgevaardigden deel aan een ‘bewustmakingsactiviteit’ en organiseren ze ontmoetingen met hun collega-werknemers in de contactcenters.

Bij deze ontmoetingen ontvangen de collega’s traditiegetrouw een plezant gadget. Deze keer werd gekozen voor een ‘future proof’ gadget, een usb-oplaadkabeltje. Kwestie van geconnecteerd te kunnen blijven met de digitale buitenwereld.

Uitzendkrachten

Dit jaar stond alles in het teken van de sociale verkiezingen in 2020. We leggen het accent op de boodschap dat de uitzendkrachten kunnen mee stemmen. Het is de eerste keer dat deze collega’s het recht hebben om ook effectief te stemmen bij sociale verkiezingen. Het resultaat van de jarenlange inzet van de verschillende vakbonden.

ACV Puls maakt er ook een punt van om er in zoveel mogelijk contactcenters voor te pleiten dat uitzendkrachten na verloop van tijd een vast contract krijgen. In sommige bedrijven zijn daarover collectieve arbeidsovereenkomsten afgesloten. Door goed overleg hebben we in een deel van de contactcenters een vakbondspremie kunnen afdwingen. De vakbond zet de inspanningen voort om zo’n premie te realiseren voor alle werknemers van contactcenters.

Ook interesse om kandidaat te zijn voor de sociale verkiezingen in 2020? Neem dan vlug een kijkje op www.hetacv.be/sociale-verkiezingen-2020

Auteur: Robert Veekman | Foto: Robert Veekman