“Plantrekkerij kan de gezondheid ernstig schaden”. Zoiets wordt – in geuren en kleuren – duidelijk in ‘Parasite’, de overigens gitzwarte komedie van Zuid-Koreaans succesfilmer Bong Joon-ho. Na enkele internationale omzwervingen plant Bong zijn camera weer goed en wel op vaderlandse bodem, ten huize van een armlastig gezin.
De Kims – moeder, vader, zoon en dochter – wonen in een muffe kelderflat en zijn gezamenlijk werkloos. Pizzadozen plooien als bijverdienste brengt weinig soelaas, gezien de belabberde staat van het afgeleverde werk. Wifi plukken ze bij de buren, tot die een paswoord instellen.
Maar dan wenkt een uitweg uit hun miserabele status. Een vroegere schoolkameraad van zoon Ki-woo klopt aan met een gelukssteen én een voorstel: of Ki-woo hem tijdelijk kan vervangen als privéleraar Engels voor de dochter van een steenrijk zakenman. Aangezien hij al drie keer ingangsexamen deed voor de unief en bovendien deel uitmaakt van een redelijk opportunistisch gezin is Ki-woo geknipt voor die taak. Bovendien ‘zijn rijkelui heel goedgelovig’.
Ver verheven boven zijn ouderlijke woonst maakt de jongeman zijn entree in het riante huis én de benijdenswaardige wereld van de familie Park. Hij sleept de job in de wacht en wurmt allengs alle andere gezinsleden in diverse hoedanigheden het wonderlijke Park-domein binnen. Maar de steen van voorspoed werpt zich kennelijk ook soms op als een struikelblok …
Rollen en geluk willen al eens keren in Bong Joon-ho’s onbehouwen plaagstoot over de hedendaagse klassenstrijd. De kloof tussen arm en rijk is nog niet vaak zo nuchter en rechtdoor uit de doeken gedaan als in deze ongeremde satire, die netjes naast elk pamflettair vertoog laveert. De cineast geeft zijn berooide pappenheimers een streepje voor op hun doorluchtige broodheren, maar deugen doet hier eigenlijk niemand.
Bong trakteert de kijker op schielijke plot- en toonwendingen en schuift moedwillig uit in een smartelijke, groteske finale. ‘Parasite’ is bijzonder toegankelijk en geestig, al vermoed ik dat nogal wat Koreaanse kwinkslagen een westers publiek ontgaan.
Waar je niet naast kan kijken zijn de feilloze cinematografie én de meesterlijke production design, die deze film zijn grandioze look meegeven. Kijken en genieten dus maar, van deze heerlijke Gouden Palmwinnaar 2019.

‘Parasite’ komt op 11 september in de Belgische cinema’s.

Auteur: Karin Seberechts

Trailer