Met de zomer in aantocht wil een zeker je m’enfoutisme zich al eens manifesteren. Het elastiek van de rede mag dan even wat losser. Ergens komt er misschien zelfs enige onbesuisdheid om de hoek kijken. Als u een beetje in die sferen verkeert, is ‘Free Fire’ wellicht een passende filmkeuze. Let op: wie geen ‘shoot-outs’ lust, gelieve zich te onthouden. Deze snedig geschreven en deskundig ‘gechoreografeerde’ film van Ben Wheatley behelst namelijk niet meer dan dat. Een introductie van een kwartier of zo niet te na gesproken.
De Britse cultcineast Wheatley, die ons samen met eega en co-scenariste Amy Jump ook al de behoorlijke, maar tamelijk ontaarde thrillers ‘Kill List’ en ‘Sightseers’ voorschotelde, mag onder auspiciën van Martin Scorsese officieel de Grote Plas over. Zijn verhaal speelt zich immers zogezegd af in Boston. Meer dan een stuk straat en een bouwvallige loods valt er van dat Boston overigens niet te bespeuren.
We schrijven ‘ergens in de jaren 70’. Een kennelijk uit de gehele Engelstalige wereld bijeengeschraapt zootje ongeregeld meldt zich voor een stevige wapendeal. Van bij het begin zit er een en ander scheef: de Zuid-Afrikaanse leveranciers hebben niet de bestelde wapens bij, wel een soort ‘beste koop’. De juiste koopwaar is opzijgezet ‘voor de Libiërs’.
Net wanneer de Ierse kopers (IRA?) overstag lijken te gaan, gaat de meegetroonde versterking (van alle partijen) met elkaar in de clinch over een seksueel incident van daags tevoren. Daarmee valt het startschot voor een avondvullende schietpartij waarin een kip op den duur haar kuikens niet meer terugvindt.
Wheatley schippert met zijn boude schietoefening tussen ‘Snatch’, ‘Reservoir Dogs’ en ‘Peckinpah’, en zweemt door zijn bonte mix van potsierlijke, uitzinnige, doodnuchtere en doortrapte personages én zijn collectie royale hemdsboorden, snorren en goeie ouwe fabriezen naar ‘American Hustle’. Het aantal clevere dialogen en oneliners moet maar net onderdoen voor het kruit dat hier bij de tonnen wordt doorgejaagd. En dan hebben we het nog niet gehad over de soundtrack, waarop de zoetste John Denver geregeld zijn ‘senses’ laat ‘upfillen, like a night in the forest’.
‘Mazzeltov!’ laat één van de heren zich nog ontvallen voor de hel losbarst. Veel mazzel valt hier evenwel niet te rapen. Baldadig vertier des te meer. |
‘Free Fire’ komt op 21 juni in de Belgische cinema’s.