Werken aan verbeteringen bij Avantor

Avantor, een internationaal bedrijf dat zich o.a. focust op de distributie van onderzoekslaboratoriumproducten, is een bedrijf met veel verschillende facetten. Dat blijkt ook uit de samenstelling van de ACV Pulsploeg. Met meer dan twintig zijn ze. En vanuit verschillende afdelingen proberen ze samen de werkomstandigheden van hun collega’s te verbeteren.

Het is niet altijd eenvoudig om als vakbondsploeg bij Avantor de vinger aan de pols te houden. Het vergt een gevarieerde aanpak. “In het distributiecentrum staan we als vakbond sterk,” legt Patrick Vossen uit. “Daar houden we via maandelijkse infomomenten onze collega’s op de hoogte van wat er allemaal beweegt. We laten uiteraard ook ruimte voor vragen. Noem het een syndicaal onderonsje,” lacht hij. Maar zo’n informele bijeenkomsten gaan niet altijd of voor iedereen. “Dat lukt niet door de structuur van ons bedrijf. Heel wat collega’s werken bij andere bedrijven ter ondersteuning, soms ook in het buitenland. En dan is er ook nog het toegenomen thuiswerk bij onze administratieve collega’s. In de toekomst willen we de banden nauwer aanhalen door on site bezoeken te doen. Maar voorlopig houden we contact door twee à drie keer per jaar een nieuwsbrief te bezorgen aan alle Avantor-collega’s.”

 

“Ons vakbondswerk maak echt een verschil”

 

Heft in eigen handen

Zoals bij heel wat bedrijven is ook bij Avantor thuiswerk niet meer weg te denken. Maar een thuiswerkpolicy kwam er niet zonder slag of stoot. De Pulsploeg zette er mee de schouders onder. “Mensen hadden er bijna twee jaar thuiswerk opzitten, waarin extra gepresteerde uren nergens geregistreerd werden,” legt Christophe Smits van de Pulsploeg uit. “Er was nood aan goede afspraken. We hebben die eerste meetings rond de nieuwe thuiswerkpolicy met het management dan ook met argusogen gevolgd. De eerste voorstellen kwamen niet echt overeen met de werkrealiteit van onze collega’s.”

We namen daarom het heft in eigen handen en werkten proactief aan een voorstel. “We kwamen samen met administratieve collega’s uit alle hoeken van het bedrijf. We polsten wat er leefde en wat een ideale thuiswerksituatie zou zijn. Op basis daarvan vroegen we een nieuw voorstel, waarna we via een petitie steun vroegen voor een nieuw thuiswerkplan. Met meer dan 70 handtekeningen zijn we naar de directie gestapt. Daar kregen we gehoor. Onze thuiswerkpolicy is nu gebaseerd op functie – Europees of lokaal – waarin collega’s flexibel hun thuiswerkdagen kunnen nemen.” Dat resultaat werd goed onthaald. “Tegelijk gaven we zo ook een sterk signaal aan onze collega’s: ons vakbondswerk maakt écht een verschil! Samen kunnen we onze werkomstandigheden verbeteren.”

Auteur: Sofie Van Der Vreken |  Afbeelding: Daniël Rys