Ryanair heeft een vakbondsploeg die stevig in z’n schoenen staat

De werkomstandigheden bij de luchtvaartmaatschappij Ryanair halen regelmatig de krantenkoppen. Ook de Belgische vakbondsdelegatie, gestationeerd op de luchthavens van Zaventem en Charleroi, worstelt met een directie die een loopje neemt het personeel. We spraken met João, lid van het cabinepersoneel bij Ryanair in Brussel en overtuigd vakbondslid.

Ryanair werd in 2017 gedwongen om de Belgische arbeidswetgeving en de vakbonden officieel te erkennen. Toch blijft het bedrijf vakbondswerk opzettelijk bemoeilijken: “De directie probeert tijd te rekken, onderhandelingen te vermijden en zoekt liever naar juridische achterpoortjes dan de wetgeving toe te passen. Ze zitten met ons aan tafel omdat het moet, niet omdat ze het willen”, aldus João.

De delegatie moet soms druk uitoefenen om de directie aan tafel te krijgen: “Zowel in april als juni hebben we stakingen gehouden omdat het management weigerde te investeren in een degelijk personeelsbeleid. Bijna al onze collega’s steunden de actie en de meeste vluchten bleven aan de grond. Een duidelijke boodschap dat er dringend nood is aan verandering.”

Draagvlak bij collega’s

Manoeuvreren in een antivakbond-omgeving is niet eenvoudig. Maar wanneer bijna alle collega’s aangesloten zijn, staat iedereen wat steviger in de schoenen: “Ons bedrijf informeert ons niet altijd als er nieuwe mensen opstarten, waardoor wij geen gepast onthaal kunnen opzetten. We zien echter dat collega’s nieuwkomers informatie geven en hen aansporen om lid te worden. Het is een erkenning van het werk dat wij al hebben verzet voor het personeel van Ryanair België. Dat motiveert enorm.”

Om te kunnen communiceren met de achterban moet het team creatief zijn. Het is niet eenvoudig wanneer iedereen in verschillende teams en shiften werkt: “Er is geen vakbondslokaaltje waar we terecht kunnen, noch mogen we via het intranet van onze werkgever het personeel informeren. Sociale media zijn daarom een belangrijke tool geworden. We organiseren online bijeenkomsten, maar staan ook maandelijks collega’s op de werkvloer te woord.”

Organiseren is de sleutel

De Belgische ploeg slaagde er als enige land in zich te verzetten tegen de loonsverlaging die eind 2020 door Ryanair werd aangekondigd. “Ondanks de dreigementen van het management dat de verlaging van het loon nodig was omdat er anders ontslagen zouden vallen, hielden we onze poot stijf. Met resultaat: de salarisverlaging kwam er niet, de aangekondigde ontslagen evenmin.”

“We proberen ons als ploeg sterk te organiseren. We krijgen goede ondersteuning vanuit ACV Puls en de Waalse tegenhanger, CSC CNE, maar je moet sterk in je schoenen staan om vakbondsoverwinningen te boeken. Op lange termijn hopen we op een verandering in de managementcultuur, maar op dit moment bijten we ons vast in een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) waarover al negen maanden onderhandeld wordt. We blijven gaan.”

Auteur: Sofie Van Der Vreken