“Bedrijven kunnen niet van twee walletjes eten”

Uber-chauffeur is een werknemer, géén zelfstandige

In juli vorig jaar vond een Uber-chauffeur het welletjes. Hij voelde zich geen zelfstandige, maar een werknemer van het bedrijf. Uber legde hem immers arbeidsvoorwaarden en tal van regels op. En dat wees er volgens hem op dat hij geen zelfstandige was. Hij vroeg aan de commissie Arbeidsrelaties van de Belgische overheid om hem ook als dusdanig te erkennen.

Recent gaf deze commissie de man gelijk. Meer nog, zijn vraag zou ook wel eens verregaande consequenties kunnen hebben voor andere mensen die hun brood verdienen via Uber of andere deelplatformen. Want de argumenten die de Uber-chauffeur aanhaalt, gelden ook voor heel wat anderen in de deeleconomie.
Via United Freelancers komt het ACV ook nadrukkelijk op voor wie werkt in deze nieuwe sector, waar mensen vaak met onzekere contracten en aan dumpinglonen aan de slag zijn. Wij vroegen aan Joep Vanderbeke van United Freelancers wat meer uitleg over de draagwijdte van deze beslissing.

De commissie nam een ingrijpende beslissing die mogelijk grote gevolgen heeft, niet?

JOEP: De commissie heeft een statement gemaakt, dat zeker! Ze ging na hoe de arbeidsrelatie tussen de chauffeur en Uber uitgevoerd werd. Volgens hen voert Uber controle en gezag uit over de chauffeur, waardoor hij dus als werknemer beschouwd moet worden. De uitspraak is echter enkel van toepassing op deze chauffeur.

En wat dan met wie bij andere deelplatformen werkt, zoals Deliveroo of Uber Eats?

JOEP: Daar doet de commissie geen uitspraak over. Maar omdat ze samengesteld is uit vertegenwoordigers van zowel de overheid als arbeidsrechtbanken, kan de beslissing wel de discussie over de rechten van platformwerkers opnieuw hoog doen oplaaien. Want de chauffeur in kwestie kan nu eisen dat hij als werknemer tewerkgesteld wordt, mét een correcte verloning en mét sociale zekerheidsrechten.

De sterkte van die deelplatformen is toch dat ze hun koeriers of chauffeurs als zelfstandigen tewerkstellen?

JOEP: Dat is in elk geval veel goedkoper voor hen, maar je kan niet van twee walletjes eten. Ofwel zijn de chauffeurs echte freelancers en kunnen ze hun tarieven en klanten zelf bepalen, ofwel organiseert het bedrijf de dienstverlening, de regels en de tarieven. Maar dan moeten de chauffeurs wel als werknemer tewerkgesteld worden.

Lees meer op www.unitedfreelancers.be

Auteur: Tom Van Aken | Foto: Shutterstock