ACV Puls wint strijd om mondmaskers in winkels

Na een lange campagne werd er op 10 juli mondmaskers door de nationale veiligheidsraad verplicht in de winkels. Daar is Kristel Van Damme, algemeen coördinator voor de distributie bij ACV Puls, erg blij mee. “We staan aan de juiste kant van de geschiedenis,” klonk het op het VRT Journaal en Radio1 op het einde van een lange strijd én campagne voor die verplichting. “We zagen van het begin van de coronacrisis al problemen opduiken in de supermarkten en daarna in alle winkels”.

Is afstand houden dan echt zo moeilijk?

Van Damme: Als je winkelt met een winkelkarretje hou je al voldoende afstand. Echter, in de praktijk merkten we al snel dat 1,5 meter afstand houden echt geen evidentie is. De rekken moeten ook bijgevuld worden of mensen komen iets vragen. Men komt dan echt te vaak dichtbij.

Wat waren de gevolgen?

Van Damme: Het pijnlijkste gevolg is dat er personeelsleden besmet werden. Je kan denken dat die aantallen meevallen maar elk slachtoffer is er één teveel. Alsof dat nog niet erg genoeg is, zijn er ook heel wat mensen die dagelijks met angst gaan werken. De schrik zat er serieus in. Nog altijd trouwens.

Was een campagne voor mondmaskers dan echt nodig?

Van Damme: Jazeker. We zijn begonnen met een campagne op sociale media én met affiches die oproepen om 1,5m afstand te houden. Dat is massaal opgepikt en daar mogen we terecht trots op zijn. Ook onze filmpjes met instructies over het winkelen in coronatijden werden massaal gedeeld op sociale media. De ommekeer is er gekomen toen bekende virologen, artsen en enkele politici zich ook voor de verplichting in winkels begonnen uit te spreken. We hebben toen zelf Marc Van Ranst geïnterviewd en dat stemde ons hoopvol.

Alleen maar blije gezichten dan?

Van Damme: Blij is veel gezegd. We willen dat iedereen zich optimaal wapent tegen een virus. Het blijft een strijd. Dat gezegd zijnde is het voor veel winkelpersoneel soms lastig om een hele dag met zo’n mondmasker rond te lopen. We proberen dan ook te helpen waar mogelijk. De campagne heeft wel getoond dat we onze impact als grootste vakbond van het land niet mogen onderschatten.

We blijven ons ook ongerust maken over de impact van het coronavirus op de sector. FNG, Lagardère (winkels luchthaven), Bristol, Wibra, … wisten al slecht nieuws te melden. We houden ons hart vast voor het najaar. Maar ook dan blijven we een betrouwbare partner aan je zijde.

Auteur: Frederik Vermeulen | Foto: Shutterstock