Brussels Airlines moet reorganisatie socialer maken

Huidige voorstellen volstaan niet

Het ACV wilde in januari het ‘Reboot’-plan bij de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines niet ondertekenen. En daar waren gegronde redenen voor.

Lufthansa werd in 2017 de enige eigenaar van Brussels Airlines en wilde het bedrijf onderbrengen bij de lagekostenmaatschappij Eurowings. Toen dat op niks uitliep, zeiden de Duitsers dat Brussels Airlines een eigen koers mocht varen maar wel 8% rendement moest nastreven. De directie bedacht het ‘Reboot’-plan om te bezuinigen en de winst op te krikken. Grondpersoneel zou ‘vrijwillig’ kunnen vertrekken met een aanmoedigingspremie. Zo zou de Wet Renault kunnen worden omzeild.

Brussels Airlines wil nu dus werknemers ‘vrijwillig’ laten vertrekken zonder echte ontslagvergoeding. Dat kan problemen geven als deze mensen een werkloosheidsuitkering willen aanvragen. De RVA zou dan dwars kunnen liggen en heeft zich schriftelijk nog altijd niet akkoord verklaard met de operatie. Zonder akkoord van de RVA kan het ACV niet instemmen met de plannen. Als werknemers een boete krijgen, zou de werkgever die betalen: een precedent in de sociale geschiedenis. Kan niet voor het ACV, ook al denken andere vakbonden daar anders over.

Wat vraagt ACV Puls?

Als Lufthansa wil dat Brussels Airlines winstgevender wordt, moet het ook de nodige centen op tafel leggen om de gevraagde reorganisatie te financieren. Er moet een sociaal plan komen voor de werknemers die hun job verliezen. Een plan voor vrijwillig vertrek, gekoppeld aan een ‘herindeling’, is niet genoeg. Als we dit slikken, dreigt dit nadien te worden herhaald voor het vliegend personeel.

De werknemers verdienen een sociaal plan mét een ontslagvergoeding. Er is nood aan meer details over de toekomst van Brussels Airlines en aan garanties voor de blijvers. Echte vrijwilligers moeten in de beginfase kunnen genieten van de gevraagde voorwaarden, zoals ook het geval is bij een economische herstructurering. In het ‘Reboot’-plan staan voorstellen voor de 57-plussers, en die zijn wel een goede basis voor verdere gesprekken.
Als gevolg van het coronavirus zag Brussels Airlines zich gedwongen om alle vluchten te annuleren tussen 21 maart en 19 april 2020. Een bijkomende uitdaging voor deze maatschappij.

Auteur: Paul Buekenhout | Foto: BelgaImage