Verkoop van fairtradeproducten zit in de lift in België

Fair trade zit in de lift. Op politiek vlak krijgt fair trade via de campagne ‘Maak van België het Land van de Fair Trade tegen 2020’ een duwtje in de rug.

Fair trade is al een aantal jaren in opmars. In 2016 kocht de Belg gemiddeld voor 14,30 euro aan eerlijke producten, tegenover 8,60 euro in 2013, 10,34 euro in 2014 en 12,15 euro in 2015. Daarmee is de doelstelling dat de Belg tegen 2020 gemiddeld voor 15 euro aan fairtradeproducten koopt al bijna gehaald.

Met deze cijfers nestelt België zich net als twee jaar geleden in de Europese middenmoot, samen met Frankrijk (14,20 euro) en Nederland (15,10). Het Verenigd Koninkrijk (27 euro) en vooral Zwitserland (65 euro) zijn met voorsprong de koplopers. De Zuid-Europese landen bengelen onderaan de lijst.

In juli keurde het federaal parlement een resolutie goed die de promotie van fair trade en de campagne ‘Maak van België het Land van de Fair Trade’ ondersteunt. Ook steeds meer lokale besturen engageren zich: 36% van alle Belgische gemeenten draagt vandaag de titel FairTradeGemeente, tegenover 32% vorig jaar.