Meeste klanten eisen geen supersnelle levering bij e-commerce

Nachtwerk bespreekbaar àls de vraag echt gerechtvaardigd is

Afgelopen zaterdag kocht ik een uurwerk bij een grote bekende onlineshop. Het spul zou volgens de shop op de eerstvolgende werkdag, op een maandag dus, worden geleverd.

Op maandag is ook bij ons, net als bij zovelen, iedereen uit werken of in de les. En dus werd het pakje wel aangeboden, maar was er niemand om het in ontvangst te nemen. Resultaat, een briefje in de bus dat het pakket vanaf de volgende dag, dinsdag, beschikbaar zou zijn in het afhaalpunt.

Dinsdagnamiddag, na het werk, trekken wij naar het afhaalpunt maar ons pakje blijkt daar nog niet te zijn aangekomen. De bediende vertelt dat de koerier eigenlijk maar twee keer per week passeert en dat die gisteren is langsgekomen maar ons pakje niet heeft achtergelaten. “Donderdagavond zal het er zéker zijn.”

Toen mijn zus iets online bestelde, werd haar bestelling bij de buurman afgeleverd; zij was ook niet thuis. De buurman vergat het pakje door te spelen. Hij vertrok een paar dagen later op reis en verloor de hele zaak uit het oog. Zuslief moest de webshop contacteren, kreeg de coördinaten van de koerier en kwam zo na ruim een week te weten dat haar pakje bij de buurman lag te pronken.

De wasmachine van mijn broer raakte stuk en hij besloot een nieuwe te kopen. Hij bekeek diverse websites en vond het toestel dat hem aansprak. De wasmachine bleek bij grote ketens 45 tot 50 euro minder te kosten dan via de webshop van de lokale handelaar. Maar bij de winkel in het dorp kan je wel zelf kiezen wanneer het toestel wordt geleverd. De winkelier stond bekend om zijn goede dienst na verkoop, dus werd de nieuwe wasmachine gewoon in het dorp besteld. Ze werd netjes thuis geleverd en geïnstalleerd op het afgesproken moment.

‘Meer flexibiliteit’

Sinds jaren eisen politici en werkgevers dat werknemers voor de e-commerce flexibeler worden en vooral ’s nachts werken. Ondertussen is de wetgeving zodanig aangepast dat àlle werk, nodig ter ondersteuning of voor de logistiek bij e-commerce, ook ’s nachts kan gebeuren.

“De bedrijven moeten ’s nachts kunnen draaien, anders verliezen ze de internationale concurrentieslag”, klinkt het. “Vandaag besteld, morgen geleverd”, is het motto. “De klant eist dat.” En wie dat niet kan waarmaken, zet zichzelf buitenspel.

Maar is dat eigenlijk wel zo? Een studie van het Vlaams Instituut voor de Logistiek relativeert dit toch wel heel sterk. Uit hun consumentenenquête, uitgevoerd in 2015, blijkt duidelijk dat de klant de levertermijn best wil ondergeschikt maken aan een aantal andere punten die voor hem of haar het comfort bepalen. De consument ligt veel minder wakker van de snelheid van levering dan van de mogelijkheid om zélf te kunnen bepalen waar en wanneer het product wordt geleverd. Hoe kan een pakje worden teruggestuurd als het product niet voldoet? En kan zoiets handig en vlot? Ook die punten zijn voor de klant veel belangrijker dan de snelheid van levering.

Volgens deze enquête zegt meer dan 70% van de consumenten, ongeacht het soort artikel of product, dat een vlugge levering helemaal niet nodig was! De meesten konden gerust wat langer wachten. Die houding geldt niet alleen voor computers, tv’s, koelkasten en vaatwassers maar ook voor smartphones en tablets. Het is dus een fabeltje dat consumenten snel willen worden beleverd. Een even grote fabel is de bewering dat de vakbonden nachtwerk voor e-commerce verhinderen.

Alleen met deftige argumenten

In de logistiek en bij de koerierbedrijven was nachtwerk trouwens al veel langer mogelijk. En ook in de distributie zijn de vakbonden nooit de vraag van werkgevers naar late shifts of werken vanaf 6.00u uit de weg gegaan. De vakbond is wel begaan met mens en maatschappij en verwacht dus dat een werkgever in zulke gevallen een deftig dossier op tafel legt. Telkens moet hij aantonen dat de vraag werkelijk gerechtvaardigd is. Als het anders op te lossen is, moet het anders worden geregeld. De werkgever moet ook bereid zijn om correcte afspraken te maken over contracten, uurroosters, werk-
omstandigheden en centen. Wij gooien de nachtrust én de gezondheid van de werknemers niet zomaar even te grabbel.

Auteur: Chris Van Droogenbroeck / Foto: BelgaImage