Netwerk tegen armoede: “Screenen surfgedrag van werkzoekenden is te ingrijpend”

De VDAB wil het surfgedrag van werkzoekenden screenen. Op zich is dat niet nieuw want de arbeidsbemiddelingsdienst bekijkt al langer hoe ze beter kunnen gebruik maken van de data die ze uit het surfgedrag van de bezoekers van www.vdab.be halen. Nieuw is wel een experiment waarmee ze willen nagaan of ze hiermee werkzoekenden kunnen controleren en zien of die effectief naar werk zoeken. Wie niet genoeg klikt, wordt uitgenodigd voor een gesprek. Deze aanpak schiet zijn doel voorbij, waarschuwt Frederic Vanhauwaert, coördinator van het Netwerk tegen Armoede.
Niet zozeer het aantal clicks is van belang, maar wel de kwaliteit van het zoekgedrag, stelt Vanhauwaert. Op welke werkaanbiedingen klikken werkzoekenden en volgt er effectief een sollicitatie? Het zou beter zijn het surfgedrag van werkzoekenden te screenen met deze criteria in het achterhoofd. De ene kan immers elke dag tientallen werkaanbiedingen aanklikken zonder veel resultaat, terwijl de ander met een handjevol clicks veel meer resultaat zal boeken.
Een ander risico is dat de data tot een verkeerde beoordeling van de werkzoekende leiden. Niet alle werkaanbiedingen lopen via de VDAB en wie klikt er online niet al eens op iets waarover hij of zij achteraf niet enthousiast blijkt.
Volgens het Netwerk tegen Armoede is het te ingrijpend om online zoekgedrag te screenen met het oog op controle. “Dit zal hoogstwaarschijnlijk de vertrouwensrelatie tussen de VDAB en de werkzoekende in het gedrang brengen. Als je werkzoekenden het gevoel van overmatige controle geeft, krijg je het omgekeerde effect. De controle schaadt het zelfvertrouwen en is nefast voor de kwaliteit van de begeleiding en uiteindelijke uitkomst.”
Heel spijtig is dat de VDAB in de voorbije jaren talloze ‘werkwinkels’ sloot. Sommige werkwinkels zijn vervangen door contactpunten of zitdagen. Maar op andere plaatsen zijn ze gewoon verdwenen. “Overdreven digitaliseren is niet zo verstandig, zeker niet als we praten over kwetsbare werkzoekenden, die juist veel nood hebben aan laagdrempelige, bereikbare en persoonlijke dienstverlening.”

www.netwerktegenarmoede.be