Winkelketen Lidl blokkeert e-mailverkeer tussen bepaalde uren

Breder beleid nodig om werkdruk te verlichten

De werknemers bij de supermarkten van Lidl krijgen sinds 1 september 2019 geen e-mails meer tussen zes uur avonds en zeven uur ‘s ochtends. De maatregel kwam er ‘om de privétijd van de werknemers nog meer te respecteren en zo een goede work-life balance te bevorderen’, verklaarde de woordvoerder van Lidl in het dagblad Het Laatste Nieuws.

“Een goede maatregel als dit past in een totaalbeleid om de werkdruk te verminderen en de work-life balance te verbeteren, maar daar wringt het schoentje”, reageert de ACV Puls-kaderwerking bij Lidl. “Je wordt ’s avonds niet om de oren geslagen met e-mails van het werk, een goede zaak”, zegt ACV Puls-kadermilitante Vera Van den Broeck. “Maar de totale hoeveelheid e-mails vermindert niet. De werkdruk blijft gelijk. Om zeven uur ‘s ochtends vallen dezelfde scherpe deadlines in je mailbox.”
Johan Dejonckheere is regioverantwoordelijke in West-Vlaanderen en ook kadermilitant van ACV Puls. Hij deelt de mening van Vera: “Na zes uur ’s avonds ontvang ik veel meer berichten via WhatsApp. In mijn geval kan je dus moeilijk spreken van een veel lichtere werkdruk na 18.00u. De genomen maatregel kan zinvol zijn maar moet inderdaad passeren in een ruimer beleid dat de werkdruk vermindert en een beter evenwicht tussen job en privéleven mogelijk maakt”.
“Genoeg personeel regelen voor de veelheid aan taken is uiteindelijk de beste manier om werknemers mentale rust te gunnen”, besluit de kaderwerking van ACV Puls. “Op dat gebied is er bij Lidl zeker nog ruimte voor verbetering”.  

Auteur: Wouter Parmentier | FOTO: BelgaImage